500 Slov - Že tady jsou všichni svobodný

Oprýskaný zdi. Špinavý podtácky a ubrusy s černýma skrvnama. Do posledního šluku vykouřený cigára v popelníku a nelidskej smích z vedlejší místnosti. Mám to tady rád.

Pamatuju si, kdo mě sem poprvé vzal. Jinak bych tohle místo asi nikdy nenašel – do takovýho pajzlu by dobrovolně nevstoupil ani Clint Eastwood. Byl to v tý době ještě neznámej dobrodruh, cestovatel, podivín a můj budoucí kamarád. Dneska je slavnej a chodíme na jeho filmy do kina. Jel jsem jako šestnáctiletej kluk do Prahy na koncert a on mi na Facebooku napsal, že jde taky a jestli půjdem na pivo. Pozval mě do týhle hospody s instrukcema jak se tam dostat, který zněly nějak jako: „Od nádraží jdi rovně a tam už to najdeš“.

 

Pak jsem na tuhle hospodu tři roky jen vzpomínal. Je jako špína, co se Vám dostane pod kůži a nemůžete jí dostat pryč. Naše osudy se ale měli znovu střetnout. Do Prahy jsem se nakonec přistěhoval. Ten pajzl byl první místo, kam jsem šel. Tenkrát jsem nevěděl proč, ale teď už to vím.

 

Je to jako koncert klasické hudby. Můj vlastní Gershwin. Stačí přijít, sednout si a zaposlouchat se do kakofonie půllitrů bouchajících o výčepní pult a konverzaci desítek lidí. Většinou důchodců, většinou nejnižší sociální třídy, většinou … Kupodivu tady výborně vaří a mají jedno z nejlepších piv v Praze. Nejspíš si nebudete mít kam sednout, bývá tu dost plno, ale aspoň si můžete přisednout a zapovídat se. Nebo jen sedět a poslouchat tragický osudy, banální problémy a životní příběhy. 

 

Nikdo Vás tady nesoudí, u piva sou si všichni rovni. Tramvaják, trestanec, podnikatel, policajt. Každýmu je to fuk. Funguje tu naprostá anonymita, přesně ta, kvůli který sem si Prahu zamiloval. Tahle hospoda je jako území nikoho. Přestupní stanice mezi nebem a peklem, jen tu chybí Constantine. Intelektuální řeči se tady nenosí. Nenajdete tu žádnýho experta na zahraniční politiku, kterých je všude plno. Nikoho nezajímá kdo jste ani co máte na sobě. Prostě si sedni, dej si pivo a když ti někdo objedná rum, vypij bez keců. Možná je tu i nějakej komunista. Tady mu to odpustím. 

 

Uběhlo pět let od chvíle, co jsem ty špinavý dveře otevřel poprvé. Je zbytečný dodávat, že na hospodě se nezměnilo nic. Na mně hodně. Chodím sem už na jistotu. Ne že bych si nemohl dovolit nic lepšího. Znám většinu takzvanejch luxusních restaurací v Praze, kde platí vybraná mluva, několik příborů na každý straně talíře a vybraný ceny. Nevaděj mi. Sám tam občas zajdu, nebo tam někoho vezmu. Nevadí mi, nechat tam několik tisíc. Beru to jako součást hry.

 

Tady je to ale blíž mojí špinavý duši. Tohle místo vydědenců, starejch pražáků a okrajovejch existencí. Je to jako by všichni sdíleli nějaký tajemství. Nejlepší je hned první místnost, za dveřma. Kraluje jí velkej výčep, kterej se nikdy nezastaví. Má i místo, kde se pije na stojáka. Jasně, to maj u Tygra nebo v Lokálu taky, ale tam už je to jen póza.

 

Tady to funguje. Přijdete a postavíte se k pultu. Teď mě tak napadlo, že mi to připomíná ten seriál Hospoda. Uplně to vidim. Představuju si, jak by to vypadalo, kdybych sem přišel s dědou. Určitě by se mu tady líbilo a s dědkama by si hned pokecal.

 

Jak sem řek, první místnost je nejlepší. Řve v ní jeden přes druhýho a klidně se může stát, že se celá místnost starejch chlapů začne hádat o politice. Vážně. A nakonec se uplně nevážně začnou smát. Znaj se, samozřejmě. Choděj sem léta. A já tu jen sedim. V otrhanejch věcech a špinavejch botech, protože si užívám, když můžu sundat kravatu. Sedim tu, piju pivo a poslouchám. Občas do sebe oklopim rum, to když se sejde dobrá parta. Směju se. Směju se, ale ne jim. Spíš životu, že nás tady nenajde. Že tady jsou všichni svobodný.

 

Autor: Petr Holoubek | čtvrtek 12.3.2015 13:36 | karma článku: 17,20 | přečteno: 682x
  • Další články autora

Petr Holoubek

Jak se (ne)nechat pojistit u T-Mobile

Tento "článek" vznikl hlavně jako výsledek rozhořčení nad jednání korporace s jednotlivcem. Nehledejte v něm žádné literární kvality.

26.5.2016 v 14:17 | Karma: 29,21 | Přečteno: 3191x | Diskuse| Společnost

Petr Holoubek

500 slov - Přeludy

"A pak jsem pět let nenapsal vůbec nic." řekl Jiří Hlásek, známý jako Krchovský, na jednom z jeho autorských čtení.

16.5.2016 v 14:05 | Karma: 11,84 | Přečteno: 433x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Kafíčka a dorty

Zabředl jsem. Nevím, jestli je to dobře nebo špatně, ale můj život dostal řád a pravidla. Pohybuju se nikoliv z kontinentu na kontinent ale z periferie do centra a zase zpátky, pevně podle pracovní doby.

7.1.2016 v 15:50 | Karma: 11,83 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - Ztracený ráj

K většině kostelů v podhůří, odkud pocházím, vedou schody. Staré, kamenné schody, široké a ne moc vysoké, aby po nich nebylo těžké vystoupat – k bohu.

3.1.2016 v 12:42 | Karma: 10,03 | Přečteno: 350x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Bůh není

S touhle jednoduchou myšlenkou trávím páteční večer. Je asi deset hodin, před dvěma hodinami jsem přivezl dědu z hospody a zbytek rodiny si ještě užívá života. I za mě.

7.12.2015 v 12:33 | Karma: 11,51 | Přečteno: 664x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusko útočilo na zařízení, která zajišťují dodávky plynu do EU, řekl Zelenskyj

27. dubna 2024  20:14,  aktualizováno  20:33

Sledujeme online Sobotní vzdušný útok ruských sil na energetickou infrastrukturu Ukrajiny cílil na plynárenská...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  20:04

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Povolení stavby do měsíce a online. Úředníci v obavách, mezi stavaři skepse

27. dubna 2024

Premium Místo obíhání stavebních úřadů a shánění razítek k povolení stavby nebo rekonstrukce bude lidem...

Bizarní logistický hlavolam. Trump by šel do vězení i s prezidentskou ochrankou

27. dubna 2024  19:55

Americká tajná služba má na starosti ochranu prezidenta, ať už je zrovna v Oválné pracovně, nebo...

  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 974x
Jsem nikdo. Stejně jako vy.Pokud chcete dostávat upozornění na nové články, přidejte si moji stránku na Váš facebook.
https://www.facebook.com/500slov

Seznam rubrik