Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je to jako grif - Thajsko pro mě

Nemám rád deníky. Člověk si v nich vymýšlí, romantizuje, přikrášluje realitu. Když jsem odjel do Thajska, byl sem rozhodnutý žádný si nepsat. Věc, která tímhle článkem začíná, vznikla na popud kamaráda. Když sem mu řekl, že nemám notebook a nic si tedy ani zapisovat nemůžu, dostal šílený nápad; mám prý vše psát rukou. Protože šílený nápady mám rád a neměl sem zrovna nic lepšího na práci (plus egoistická radost, že někoho zajímá, co chci říct), držím právě v ruce linkovaný deník s koženými deskami vyplněný mým nevzhledným písmem. Měl to být původně pouze záznam událostí, které jsem zamýšlel upravit v duchu filosofie kreativního psaní, ale protože to takhle bude autentičtější (a vůbec se mi to nechce dělat), převedu deník do digitální podoby a občas doplním tam, kde je doplnění žádoucí. V některých částech se otevřeně přiznávám k víře v osud, nadměrné konzumaci alkoholu. Tahle série článků nebude o thajském jídle, smogu v Bangkoku ani východu slunce. Bude o místech, kam turisti nejezdí. Žádný All inclusive ve čtyřhvězdičkovym hotelu, jen bezvýchodný situace a zoufalost na konci světa, kam agentury ještě nedosáhly.  Budu dokonce psát nespisovně a někde možná udělám chybu. Ač rád reaguji na Vaše pohoršené emaily, pokud Vám moje trávení volného času není blízké, zkuste něco jiného. Napište svůj blog. Třeba o tom, jak ráno pijete čaj. Inu přátelé, vy, co jste ještě semnou, pojďme na to.

Thajsko pro mě

Už rok se plácám od ničeho k ničemu a to jenom kvůli NÍ. Když už jsem myslel, že je to zamnou, náhodou jsem jí potkal a uvědomil si, že vůbec není. Chtělo to radikální změnu, jinak bych probrečel život s tím, že nejsem ten, koho chce. 
Posledních sedm měsíců jsem dělal práci, o který se mi nikdy ani nesnilo. Uplnou náhodou (jako vždycky) jsem se dostal do nadnárodní firmy k nákupu investic. Rozhoduju o věcech, o kterých nemám nejmenší tušení a který firmu stojí víc peněz, než si vydělám za celej život. Utopil jsem se v pracovních povinnostech, přicházel první a odcházel poslední, jen abych si dokázal, že na to mám.
Když mi Johana nabídla, ať s ní odjedu na dobu neurčitou do Thajska, neváhal jsem. Měl jsem něco našetřeno a vybral stavební spoření.  Jasně, byl to jen zase další útěk. Útěk od práce, co mě nenaplňuje (která kdy bude), od školy, kterou jsem línej dodělat, ale hlavně od ní, od její dokonalý postavy, chladných očí, od jejího věčnýho odmítání. Vždyť jak líp zapomenout na nešťastnou lásku než odjet s krásnou holkou do ráje?

Fungovalo to. Perfektně. Občas fakt není důležitý kam ani proč. Jiný místo, jiný lidi, jiný myšlenky.

Občas se nesnáším za svoji lehkomyslnost. Stojím na letišti s malým příručnim batohem, jednosměrnou letenkou, a v kraťasech, co mají obě kapsy zevnitř děravý. Nevím, kdy nebo jestli se vrátím. Nevím, co budu dělat, až letadlo přistane na druhý straně světa, v Bangkoku. Mám tři dny na to dostat se na jih Thajska, kde se mám sejít s mojí svobodou, mým vykoupením, řešením všeho co je s mým životem špatně. Nevím, jak se tam dostanu. Dotáhnul jsem řešení problémů až když přijdou k dokonalosti.
V uších mi hrajou INXS a jsem perfektně klidnej, což přičítám dvěma panákům Božkova, kterýma jsem se rozloučil s mym kamarádem do deště.
Stojím na letišti a jsem připravený na všechno. Dva měsíce jsem několikrát denně cvičil, abych přepral pašeráky i  tygra. Třikrát tejdně jsem chodil do bazénu, kde jsem trénoval kraula tak dlouho, až sem nemoh pohnout rukama, abych přeplaval na ten prokletej ostrov jako Leo.
Stojím na letišti, neočkovaný a smířený s tím, že až letadlo přistane v Bangkoku, budu pěkně v prdeli. Ale to je ok. Nemít plány znamená být svobodnej ve svvym jednání a rozhodovat se impulsivně, žít okamžikem. Vím, že mám dost peněz, času a důvodu nevracet se, abych viděl Thajsko, Vietnam a Laos. Stojím na letišti, žmoulám jednosměrnou letenku pryč od mejch problémů a vím, že mě čeká skvělý léto.

Kdybys věděl, co tě doopravdy všechno čeká, debile. Do Vietnamu a Laosu se ani nepodíváš a peněz potřebuješ tak třikrát víc. Přivezeš si jizvy, modřiny a odepíšeš deset let života. Bude to nezapomenutelnej zážitek, ale ďábel vždycky trvá na podpisu krví.

Kyjevský letiště, Borispol. Není to uplně nejšťastnější doba, kdy ho navštívit. Asi nejhnusnější co jsem kdy viděl (stejný pocit jsem měl o měsíc později na letišti v Moskvě), všude samá šeď. Nikde není bar a tak si v potravinách kupuju nejlevnější pivo a jdu k odletový bráně. Míjím odlet do Izraele a desítky rabínů v hábitech jdou proti mně. Mají zvláštní pohled v očích, nedokážu si ho nijak vysvětlit.
Sedím v odletový hale, piju pivo a pozoruju lidi, co mají jedinečnou šanci semnou ztroskotat v jednom letadle. Poslouchám rozhovor dvou kluků vedle mě (mluví anglicky): „
Kámo, slyšel jsem, že v Kambodže si objednáš pivo a dají ti k tomu trávu zadarmo! Pecka!“.
 „Fakt? Chceš to zkusit?“, ptá se druhý.
„Jasně“, odpoví s úsměvem.
„Idioti“, říkám si já. Poslední co tam chci dělat je opíjet se a hulit, to sem nemusel nikam jezdit. Chci spirituální cestovatelskej zážitek v panenský přírodě.

Kdybys věděl, že střízlivej budeš asi tak poslední dva dny a pozřeš věci o kterých ti dva kluci nejspíš ani nikdy neslyšeli, opakovaně.

Opodál sedí skupinka Thajců, což je ale poznat jen díky obličejovým rysům. Asimilovali jsme východ tak důkladně, že se chovají jako my. Nosí stejné oblečení a nezvednou hlavy od Smartphonů. Orwell by se usmál. Snad se mi tenhle názor ještě změní (změní). Sedí tu taky jedna fakt pěkná holka. Jako vždycky doufám, že to sedadlo, co sem si náhodně vybral na monitoru bude vedle ní (mohli by tam začít dávat fotky).

Byl to dvoumetrový, široký Švéd, co jel do Thajska na dvou-týdenní Muay Thai camp, takže jsem deset hodin strávil v poloze nenarozenýho dítěte, díky Karmo.

Bangkok. Vždycky to nějak vyjde. Je to jako grif, když jednu věc děláte často. Kupujeme se Švédem thajskou simku za 300kč s 5GB 3G internetu na měsíc. Signál je v Thajsku všude. Rozdělujeme se. Instinktivně hledám vlak z letiště, ptám se, hláskuju, mávám rukama jak neandrtálec. Kupuju si v automatu lístek, funguje to jako v Madridu. Je to jako grif.
Vlak se blíží k Bangkoku. Mrakodrapy střídají palmy a slumy. Pokaždý, když se otevřou dveře, dostane člověk pětatřiceti-stupňovou facku stoprocentní vlhkosti. Jsem tu jedinej Evropan a přijímám zajímavý pohledy, většina turistů asi jezdí taxíkem.
Měním směr a jedu k nádraží, kde si chci koupit lístek do nočního vlaku směrem jih. Pryč je modernita z letiště. S hlavním nádražím přišel třetí svět tak, jak sem v něj doufal a vysnil si ho. Špína, smrad, lidi sedící na ulici. Nápisy, co nevím, co znamenají, neidentifikovatelný jídlo a voda, co se jí bojim pít – Hualamphong Bangkok. Tohle můžu.
Stojím ve frontě na lístky a odchytává mě neznámá Thajka. Ptá se, kam jedu. Vše jí vysvětlím a ona mi radí, co potřebuju a že je to jinde. Táhne mě do kanceláře cestovky, kde mi prodaj dvakrát dražší lístek, než je u okýnka.
Tohle se mi stane ještě mockrát. Chce to vyjednávat, ptát se, mít ostrý lokty a nebát se pouštět do konfliktů. Thajci se na Vás smějou, ale jste pro ně chodící peněženka, jen další blbej turista, co si chce urvat svůj kousek ráje.

Napsáno v čerstvé nasranosti z předraženého lístku. Později jsem potkal spoustu thajců, co mě dokonale vyvedli z míry tím, jak byli srdeční a přátelští.

Ptám se aspoň, kolik by měl stát taxík odsud na Kaho-san Road, turistický centrum ve starý části Bangkoku. Grif. Je to logický první místo, kam jet. Dá se tam sehnat uplně všechno, a myslim tim všechno. Skoro zadarmo. Pokud nejste důvěřivej debil jako já.
Jdu před budovu nádraží a taxikáři se o mě skoro poperou (fakt se skoro poprali). Vyberu si toho, co vypadá nejchudší, a ptám se, kolik chce za cestu.
„Dvě stě.“
„Ta ženská mi řekla, že by to mělo stát maximálně 120“, vmetu mu zpátky do tváře a přijdu si pánem situace.
Usměje se, čímž mi prozradí, že nemá žádný zuby, a přitakává. Vede mě kolem taxíků k motorkám. To mě trochu vyděsí, protože sem viděl, jak tu vypadá doprava a na motorku bych s tímhle šílencem rozhodně nesed. Naštěstí míjíme zaparkovaný skůtry a jdeme k něčemu, co vypadá jako vozejk s gaučem zapřaženej za fichtla. Nakonec zjišťuju, že to tak jen nevypadá, ale fakt je to vozejk s gaučem zapřaženej za sovětskýho fichtla, bohužel teď nemám moc času o tom přemýšlet. Sedám si, přijdu si jak japonský císař a než stihnu uvažovat nad komičností celýho tohohle procesí, už se řítíme asi osmdesátkou Bangkokem a já si vyjmenovávám věci, který sem chtěl stihnout před smrtí a na který už asi nedojde. První hodina v Bangkoku. Je to jako grif.

 

Pokračování přístě…

Autor: Petr Holoubek | neděle 19.10.2014 10:56 | karma článku: 14,78 | přečteno: 721x
  • Další články autora

Petr Holoubek

Jak se (ne)nechat pojistit u T-Mobile

Tento "článek" vznikl hlavně jako výsledek rozhořčení nad jednání korporace s jednotlivcem. Nehledejte v něm žádné literární kvality.

26.5.2016 v 14:17 | Karma: 29,21 | Přečteno: 3191x | Diskuse| Společnost

Petr Holoubek

500 slov - Přeludy

"A pak jsem pět let nenapsal vůbec nic." řekl Jiří Hlásek, známý jako Krchovský, na jednom z jeho autorských čtení.

16.5.2016 v 14:05 | Karma: 11,84 | Přečteno: 433x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Kafíčka a dorty

Zabředl jsem. Nevím, jestli je to dobře nebo špatně, ale můj život dostal řád a pravidla. Pohybuju se nikoliv z kontinentu na kontinent ale z periferie do centra a zase zpátky, pevně podle pracovní doby.

7.1.2016 v 15:50 | Karma: 11,83 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - Ztracený ráj

K většině kostelů v podhůří, odkud pocházím, vedou schody. Staré, kamenné schody, široké a ne moc vysoké, aby po nich nebylo těžké vystoupat – k bohu.

3.1.2016 v 12:42 | Karma: 10,03 | Přečteno: 350x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Bůh není

S touhle jednoduchou myšlenkou trávím páteční večer. Je asi deset hodin, před dvěma hodinami jsem přivezl dědu z hospody a zbytek rodiny si ještě užívá života. I za mě.

7.12.2015 v 12:33 | Karma: 11,51 | Přečteno: 664x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - Bruneta odnaproti

"Mám jí oslovit nebo ne?", říkám si. Vím, že je to filmové teď nebo nikdy. Žádná další šance už nebude.

1.11.2015 v 19:07 | Karma: 13,28 | Přečteno: 596x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

500 Slov - Obyčejné šílenství

Jsme ve standardní letové výšce, přibližně deset tisíc kilometrů ve vzduchu. Z malého obdélníkového okna je vidět pouze modrá obloha a hory hluboko pod trupem letadla.

27.10.2015 v 18:07 | Karma: 7,01 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - Nemocný Bukowski

Žijete si svou skromnou divadelní hru s nejasným koncem, řešíte tradiční trikoloru problémů - práce, rodina, vztahy (popřípadně světový mír) - a najednou Vám někdo oznámí, že už nikdy nic nebude jako dřív.

27.8.2015 v 11:55 | Karma: 9,37 | Přečteno: 350x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - Korejka, starej Ford a Americký hranice

Nemám holku, jen zpáteční let za dva měsíce, čtyřicet tisíc na účtu, pár ideálů a nedostatek zodpovědnosti. Prakticky nikdo neví, kde jsem. Smartphone nemám, stejně jako pojištění na auto či svoji osobu.

29.7.2015 v 19:00 | Karma: 8,70 | Přečteno: 347x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

Kluk potkal holku

Probudil jsem se a otočil se na záda. Oči mě pálily z předešlé protancované noci, ale zaznamenal jsem černou šmouhu na levé ruce. Zaostřil jsem, usmál se a vše se mi najednou vybavilo.

5.5.2015 v 16:59 | Karma: 16,48 | Přečteno: 1186x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

Něco začíná, něco končí

Snih zmizel rychleji než si na něj lidé stihli začít stěžovat a než se nadějeme naděje, bude pryč i jaro. Čas běží, dopředu, nikoliv zpět, ale pořád tak nějak dokola. Listy narostou, zbarví se, uschnou a opadají, jen aby na nový rok zase narostly. Budeme chvíli chodit na koupaliště a nakupovat zlevněné oblečení na zimu, která dorazí ve chvíli, kdy se lidem přejí nesnesitelná vedra. Vše v přírodě obíhá v dokonalém kruhu obrození a zániku, ale proč to vůbec nedává smysl?

4.5.2015 v 15:13 | Karma: 10,86 | Přečteno: 401x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Fucking Poseidón!

“Fucking Poseidón!”, zhodnotí situaci Pascual a běhá z přídi na záď. Bez trička a ve lněných kalhotách vyhrnutých pod kolena vypadá tmavý Ital jak z Verneových románů. Křikne na mě, ať podržím kormidlo a bleskově skasá hlavní plachtu i kosatku. Vítr je nebezpečně propíná a lanoví zlověstně praská, div že nevytrhne kus paluby Plachetnice drtí rozbouřené moře a řítí se směrem, který určujeme jen z malé části. Strach ze smrti utopením je na místě. Dávám si pozor na ráhno, protože dostat po zádech a spadnout do vody, jako dnes ráno, by mohla být poslední věc co v tomto životě udělám. Kam až oko dohlédne není vidět nic jiného, než burácející moře a tmavou oblohu. Na myšlenky není čas, hlavní roli hrají reflexy a svalová paměť, kterou nemám. Loď mě neposlouchá. Stěžeň se kymácí ze strany na stranu, s každým zhoupnutím nabere paluba trochu vody a Paky se zubí od ucha k uchu.

27.4.2015 v 8:40 | Karma: 9,99 | Přečteno: 466x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

Narozeniny

Už je to zase tady. Každý rok, neomylně a nekompromisně, jako výběrčí daní. Jen nechce peníze, ale Váš život. Kousek po kousku si ho odštěpuje zatímco zvony vyzvání na Vaši smutnou počest. Vrána krákorá svojí temnou melodii a připomíná, co sami moc dobře víte. Narozeniny. Zase prišly dřív než měly a rok od roku jsou o něco těžší.

20.4.2015 v 15:35 | Karma: 10,75 | Přečteno: 551x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

500 Slov - Že tady jsou všichni svobodný

Oprýskaný zdi. Špinavý podtácky a ubrusy s černýma skrvnama. Do posledního šluku vykouřený cigára v popelníku a nelidskej smích z vedlejší místnosti. Mám to tady rád.

12.3.2015 v 13:36 | Karma: 17,20 | Přečteno: 682x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

500 slov - Jmenovala se Sarah Norris

Jmenovala se Sarah Norris. Vysoká, třiadvacetiletá studentka university St. Andrews ve Skotsku, kde studoval třeba princ Harry. Měla dlouhý hnědý vlasy a ten zvláštní záblesk v očích, kterýmu je lepší se vyhnout.

1.3.2015 v 12:00 | Karma: 10,92 | Přečteno: 710x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - My, co se nebojíme..

Nemám nic co bych komu nabídnul, než svoje vlastní zmatení. Něco podobnýho kdysi napsal Kerouac. A já už mám dlouho pocit, že mu rozumim.

24.2.2015 v 21:51 | Karma: 10,37 | Přečteno: 497x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Příběhy

Mám rád příběhy. Rád je poslouchám a čtu. I proto chovám upřímný odpor k obchodnímu domu Ikea. Lidé se v poslední době upínají k ceně jako hlavnímu ukazateli hodnoty. Dobrý příběh ale může hodnotu věci naprosto změnit, i kdyby jenom pro Vás.

8.2.2015 v 14:53 | Karma: 9,15 | Přečteno: 385x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 Slov - Alkohol a karty

Karty. Pokreslené listy papíru s motivy neměnicími se po staletí. Zakázali je už ve čtrnáctém století a věděli proč. V naší postmoderní době mě baví jednouchý věci, na který je možný si šáhnout. Věci, na který se nestojej fronty v obchodech a který nemaj ve znaku moderní tvar.

19.1.2015 v 21:36 | Karma: 6,95 | Přečteno: 404x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 Slov - Ztráty a nálezy

Sedmá kreditka za čtyři roky. Procházím internetové bankovnictví, blokuji kartu a volám na helpdesk dřív, než zavolají oni mě. Už ten proces znám, mohl bych tam pracovat. Odpovídám na otázky ještě dřív, než je unavená operátorka na druhé straně bezdrátového hovoru stihne položit. Jsem jeden z těch lidí, co dokážou ztratit všechno všude. Jak vždycky říkala moje máma, je to protože si ničeho nevážím. Nejspíš má pravdu, jako ve všem. Ztratil jsem toho v životě už hodně. Naposledy v pátek mojí sedmou kreditní kartu.

12.1.2015 v 21:27 | Karma: 11,22 | Přečteno: 672x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

500 Slov - Kdo s koho

Čím dál víc získávám pocit, že jsem usnul někdy před deseti lety a od tý doby se akorát snažím chytit za rukáv události plynoucí okolo. Každej den, když usínám, jako by se uzavřela jedna kapitola, ale hned co přijde první světlo, začne se odvíjet další. Nekonečnej boj o přežití.

5.1.2015 v 8:17 | Karma: 7,74 | Přečteno: 411x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 974x
Jsem nikdo. Stejně jako vy.Pokud chcete dostávat upozornění na nové články, přidejte si moji stránku na Váš facebook.
https://www.facebook.com/500slov

Seznam rubrik