Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

500 slov - Nemocný Bukowski

Žijete si svou skromnou divadelní hru s nejasným koncem, řešíte tradiční trikoloru problémů - práce, rodina, vztahy (popřípadně světový mír) - a najednou Vám někdo oznámí, že už nikdy nic nebude jako dřív.

Že je konec s těmi večírky končícími východem slunce, že můžete zrušit permanentku do posilovny a kopačky pověsit na hřebík. Po dvou týdnech co jste nemohli normálně jíst natož vstát z postele nešlo nečekat, že něco není v pořádku, ale na tohle jste připraveni nebyli. Na to se připravit ani nedá.

Za pět let v Praze jsem vystřídal pět různých bydlišť, někdy i dvě do roka. Z prvopočáteční neinformovanosti jsem přetrpěl dva měsíce na posteli umístěné příhodně v kuchyni na Černém Mostě. Pak přišlo bydlení s akademickým malířem na špinavém Smíchově, k jakémukoliv žití nevhodné Václavské náměstí  a byt uprostřed Žižkovských barů. Poslední rok trávím na vodácké Výtoni, z kuchyně vidím věžě Vyšehradu a z otevřeného okna sem doléha hluk lidí bavících se na Náplavce. O jedno patro pod bytem se nachází nejmenovaná kavárna.

Je jasné, že něco skončilo. Rozhodčí v bílém plášti vytáhl červenou kartu a proti tomu se protestovat nedá. Snad je to i trochu ironie, že mám na pěti různých místech inkoustem vepsané do kůže odkazy mrtvých básníků a je to zrovna srdce – ten ústřední nástroj všech romanopisců – co mě zradí. Budu se snažit nebýt patetický, ale občas se tomu asi neubráním.

Říká se to všude, ale když se dozvíte takovou zprávu, začnete přemýšlet jinak. Vaše očekávání od života se zkrátí přibližně o čtyřicet let a trvá průměrně dlouhou chvíli, než si to všechno sedne. Po čase se to trochu zlepší. První týden byl nejhorší. Ležel jsem na gauči neschopen pohybu, usrkával životadárnou vodu a z otevřeného okna poslouchal zvuky bavících se lidí v kavárně o patro níže. Záviděl jsem jim každou zdravou buňku života. Za posledních pár dní jsem snědl jen lichý počet banánů a ty těstoviny amatriciana co dělají v kavárně jsou tak dobré! A já na ně teď ani nemám chuť! Chci tu jen ležet, být spokojený, protože v téhle poloze se nedusím a nemuset nic říkat.

Vše je najednou svaté. Vyjít schody k Vyšehradu a opřít se o jeden ze starých dubů se jeví jako maximální cíl v horizontu dvou týdnů. Všechny ty věci, kterých si zdravý člověk neváží. Procházka u vody. Možnost jít si jen tak sednout na kafe a pozorovat lidi okolo. A zrovna já, člověk společenský! Já, kdo nevydržel ani ve všední den sedět doma, známý v nespočet kavárnách, štamgast ve většině dobrých podniků a známý v pražských hospodách. Jak mi chybí ta svoboda opilosti, ten pocit, kdy se svět zmenší z planety na hospodu a vše na chvíli utichne. Už je to měsíc a půl.

Hrozné! Naříkám tu nad povrchními věcmi, když okolo sebe vidím spoustu lidí trpících daleko více. Dříve jsem ty zprávy nevnímal, teď už ano. Čtu dialog s dámou trpící nemocí ALS jež i na vozíku překládá Maďarské texty. Věděli jste, že každý týden přibudou 3 noví vozíčkáři? To jsou teprv lidé, co si zaslouží soucit. Nakonec i pan Gross se obrátil na víru. Rozumím tomu. Těm věžím, co slibují opravdovou naději – třeba ne opravdovou, ale jinou, než je odhad na recyklovatelném papíře.

Po čase se vše trochu zlepší, hrany se otupí. Zase můžu chodit mezi lidi a přestal jsem si vážit toho, že schody k Vyšehradu vyjdu kdy chci. Pořád se ale nemůžu zbavit pocitu, že to vše přišlo trochu moc brzy (není to tak snad se vším?). Svobodu ukrytou na dně sklenice ještě nechám nějakou dobu spát. Můj život byl jako jízda na horské dráze. Asi je na čase přejít na labutě.

Moje denní radosti teď vypadají jinak. Člověk má najednou tolik času, když nepije. A těch peněz! Seděl jsem na dekadentním nádraží Florenc a čekal na spoj. Přišel ke mě starší pán a začal vyprávět jednu z těch příhod jak ho někdo obral o peníze a nemá na cestu. Než jeho příběh jsem zkoumal to, jak vypadá. Na bezdomovce byl moc čistý, s pěknými hodinkami, upravený a s cestovní taškou. Zašlé oči, špatné zuby, trochu trhané pohyby. Alkohol se na něm bezpochyby v minulosti hodně podepsal. Vyprávěl o jisté ženě v Jihlavě za kterou musí dojet. Prý je úžasná a je zamilovaný. V šedesáti letech! A ještě o ní mluvil jako o své „ženské“, což je výraz, kterému neodolám. Vypadal šťastně a bezstarostně, jak to dokáží jen lidé, co nic nemají. Dal jsem mu tři stovky na jídlo a cestu. Hned šel k telefoní budce, aby jí dal vědět, že přijede. Nečekal jsem, že je někdy dostanu  zpět, ale jeho další slova mě překvapila. Vytáhl si z tašky notes, tužku a chtěl moje číslo, aby mě pozval na svatbu. Takovou svatbu si rozhodně nenechám ujít.

Asi jsem se v něm trochu zhlédl. Vydělávám na můj věk dost slušné peníze, ale hýřivostí končím v dluzích. Karty, kostky, když jde o peníze a skleničku, nemůžu chybět. Zdraví si nevážím, letám z maléru do maléru a vzhlížím se v minulosti. I on byl podle mě trochu takový. Starý, sám, chudý, používající v 21. Století telefonní budky a papírové notesy, ale hlavně, věčně zamilovaný. Ne do ženy, ale do života.

Autor: Petr Holoubek | čtvrtek 27.8.2015 11:55 | karma článku: 9,37 | přečteno: 350x
  • Další články autora

Petr Holoubek

Jak se (ne)nechat pojistit u T-Mobile

Tento "článek" vznikl hlavně jako výsledek rozhořčení nad jednání korporace s jednotlivcem. Nehledejte v něm žádné literární kvality.

26.5.2016 v 14:17 | Karma: 29,21 | Přečteno: 3191x | Diskuse| Společnost

Petr Holoubek

500 slov - Přeludy

"A pak jsem pět let nenapsal vůbec nic." řekl Jiří Hlásek, známý jako Krchovský, na jednom z jeho autorských čtení.

16.5.2016 v 14:05 | Karma: 11,84 | Přečteno: 433x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Kafíčka a dorty

Zabředl jsem. Nevím, jestli je to dobře nebo špatně, ale můj život dostal řád a pravidla. Pohybuju se nikoliv z kontinentu na kontinent ale z periferie do centra a zase zpátky, pevně podle pracovní doby.

7.1.2016 v 15:50 | Karma: 11,83 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - Ztracený ráj

K většině kostelů v podhůří, odkud pocházím, vedou schody. Staré, kamenné schody, široké a ne moc vysoké, aby po nich nebylo těžké vystoupat – k bohu.

3.1.2016 v 12:42 | Karma: 10,03 | Přečteno: 350x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Bůh není

S touhle jednoduchou myšlenkou trávím páteční večer. Je asi deset hodin, před dvěma hodinami jsem přivezl dědu z hospody a zbytek rodiny si ještě užívá života. I za mě.

7.12.2015 v 12:33 | Karma: 11,51 | Přečteno: 664x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - Bruneta odnaproti

"Mám jí oslovit nebo ne?", říkám si. Vím, že je to filmové teď nebo nikdy. Žádná další šance už nebude.

1.11.2015 v 19:07 | Karma: 13,28 | Přečteno: 596x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

500 Slov - Obyčejné šílenství

Jsme ve standardní letové výšce, přibližně deset tisíc kilometrů ve vzduchu. Z malého obdélníkového okna je vidět pouze modrá obloha a hory hluboko pod trupem letadla.

27.10.2015 v 18:07 | Karma: 7,01 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - Korejka, starej Ford a Americký hranice

Nemám holku, jen zpáteční let za dva měsíce, čtyřicet tisíc na účtu, pár ideálů a nedostatek zodpovědnosti. Prakticky nikdo neví, kde jsem. Smartphone nemám, stejně jako pojištění na auto či svoji osobu.

29.7.2015 v 19:00 | Karma: 8,70 | Přečteno: 347x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

Kluk potkal holku

Probudil jsem se a otočil se na záda. Oči mě pálily z předešlé protancované noci, ale zaznamenal jsem černou šmouhu na levé ruce. Zaostřil jsem, usmál se a vše se mi najednou vybavilo.

5.5.2015 v 16:59 | Karma: 16,48 | Přečteno: 1186x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

Něco začíná, něco končí

Snih zmizel rychleji než si na něj lidé stihli začít stěžovat a než se nadějeme naděje, bude pryč i jaro. Čas běží, dopředu, nikoliv zpět, ale pořád tak nějak dokola. Listy narostou, zbarví se, uschnou a opadají, jen aby na nový rok zase narostly. Budeme chvíli chodit na koupaliště a nakupovat zlevněné oblečení na zimu, která dorazí ve chvíli, kdy se lidem přejí nesnesitelná vedra. Vše v přírodě obíhá v dokonalém kruhu obrození a zániku, ale proč to vůbec nedává smysl?

4.5.2015 v 15:13 | Karma: 10,86 | Přečteno: 401x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Fucking Poseidón!

“Fucking Poseidón!”, zhodnotí situaci Pascual a běhá z přídi na záď. Bez trička a ve lněných kalhotách vyhrnutých pod kolena vypadá tmavý Ital jak z Verneových románů. Křikne na mě, ať podržím kormidlo a bleskově skasá hlavní plachtu i kosatku. Vítr je nebezpečně propíná a lanoví zlověstně praská, div že nevytrhne kus paluby Plachetnice drtí rozbouřené moře a řítí se směrem, který určujeme jen z malé části. Strach ze smrti utopením je na místě. Dávám si pozor na ráhno, protože dostat po zádech a spadnout do vody, jako dnes ráno, by mohla být poslední věc co v tomto životě udělám. Kam až oko dohlédne není vidět nic jiného, než burácející moře a tmavou oblohu. Na myšlenky není čas, hlavní roli hrají reflexy a svalová paměť, kterou nemám. Loď mě neposlouchá. Stěžeň se kymácí ze strany na stranu, s každým zhoupnutím nabere paluba trochu vody a Paky se zubí od ucha k uchu.

27.4.2015 v 8:40 | Karma: 9,99 | Přečteno: 466x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

Narozeniny

Už je to zase tady. Každý rok, neomylně a nekompromisně, jako výběrčí daní. Jen nechce peníze, ale Váš život. Kousek po kousku si ho odštěpuje zatímco zvony vyzvání na Vaši smutnou počest. Vrána krákorá svojí temnou melodii a připomíná, co sami moc dobře víte. Narozeniny. Zase prišly dřív než měly a rok od roku jsou o něco těžší.

20.4.2015 v 15:35 | Karma: 10,75 | Přečteno: 551x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

500 Slov - Že tady jsou všichni svobodný

Oprýskaný zdi. Špinavý podtácky a ubrusy s černýma skrvnama. Do posledního šluku vykouřený cigára v popelníku a nelidskej smích z vedlejší místnosti. Mám to tady rád.

12.3.2015 v 13:36 | Karma: 17,20 | Přečteno: 682x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

500 slov - Jmenovala se Sarah Norris

Jmenovala se Sarah Norris. Vysoká, třiadvacetiletá studentka university St. Andrews ve Skotsku, kde studoval třeba princ Harry. Měla dlouhý hnědý vlasy a ten zvláštní záblesk v očích, kterýmu je lepší se vyhnout.

1.3.2015 v 12:00 | Karma: 10,92 | Přečteno: 710x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - My, co se nebojíme..

Nemám nic co bych komu nabídnul, než svoje vlastní zmatení. Něco podobnýho kdysi napsal Kerouac. A já už mám dlouho pocit, že mu rozumim.

24.2.2015 v 21:51 | Karma: 10,37 | Přečteno: 497x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Příběhy

Mám rád příběhy. Rád je poslouchám a čtu. I proto chovám upřímný odpor k obchodnímu domu Ikea. Lidé se v poslední době upínají k ceně jako hlavnímu ukazateli hodnoty. Dobrý příběh ale může hodnotu věci naprosto změnit, i kdyby jenom pro Vás.

8.2.2015 v 14:53 | Karma: 9,15 | Přečteno: 385x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 Slov - Alkohol a karty

Karty. Pokreslené listy papíru s motivy neměnicími se po staletí. Zakázali je už ve čtrnáctém století a věděli proč. V naší postmoderní době mě baví jednouchý věci, na který je možný si šáhnout. Věci, na který se nestojej fronty v obchodech a který nemaj ve znaku moderní tvar.

19.1.2015 v 21:36 | Karma: 6,95 | Přečteno: 404x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 Slov - Ztráty a nálezy

Sedmá kreditka za čtyři roky. Procházím internetové bankovnictví, blokuji kartu a volám na helpdesk dřív, než zavolají oni mě. Už ten proces znám, mohl bych tam pracovat. Odpovídám na otázky ještě dřív, než je unavená operátorka na druhé straně bezdrátového hovoru stihne položit. Jsem jeden z těch lidí, co dokážou ztratit všechno všude. Jak vždycky říkala moje máma, je to protože si ničeho nevážím. Nejspíš má pravdu, jako ve všem. Ztratil jsem toho v životě už hodně. Naposledy v pátek mojí sedmou kreditní kartu.

12.1.2015 v 21:27 | Karma: 11,22 | Přečteno: 672x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

500 Slov - Kdo s koho

Čím dál víc získávám pocit, že jsem usnul někdy před deseti lety a od tý doby se akorát snažím chytit za rukáv události plynoucí okolo. Každej den, když usínám, jako by se uzavřela jedna kapitola, ale hned co přijde první světlo, začne se odvíjet další. Nekonečnej boj o přežití.

5.1.2015 v 8:17 | Karma: 7,74 | Přečteno: 411x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 Slov - Rodina

Mám to před očima jako by to bylo včera a ne více jak dekádu nazpět časem. Děda seděl v dřevěném křesle podloženém teplou dekou. Měl silné šedé vlasy, vždy pečlivě upravené podle módy dob minulých, štíhlý obličej a oblékal se slusně. Za první světové války sloužil u pluku Dragounů, protože mu patřilo hospodářství a choval koně. Znal jsem ho jen jako dítě, v paměti mi po něm zůstal vlídný úsměv a dvacetikoruna, kterou mi vždycky dal, když jsem ho přišel navštívit. Umřel, když mi bylo 7.

27.12.2014 v 17:21 | Karma: 15,23 | Přečteno: 649x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 974x
Jsem nikdo. Stejně jako vy.Pokud chcete dostávat upozornění na nové články, přidejte si moji stránku na Váš facebook.
https://www.facebook.com/500slov

Seznam rubrik