Narozeniny

Už je to zase tady. Každý rok, neomylně a nekompromisně, jako výběrčí daní. Jen nechce peníze, ale Váš život. Kousek po kousku si ho odštěpuje zatímco zvony vyzvání na Vaši smutnou počest. Vrána krákorá svojí temnou melodii a připomíná, co sami moc dobře víte. Narozeniny. Zase prišly dřív než měly a rok od roku jsou o něco těžší. 

Hranice toho, kdy Vám člověk přijde starý, se posouvají společně s tim, jak stárnete vy. Není to tak dávno, kdy mi dvacet přišlo daleko předemnou. Za několik málo týdnů mi bude dvacet tři. Prohlížím se v zrcadle a skoro se nepoznávám. Jako by se na mě ze zrcadla díval někdo jiný. Kde se vzalo to vrásčité čelo, vousy a jizva na tváři. Čí jsou ty kalně zelené oči, které viděly víc, než dokážou unést? Věci, o kterých se bojím nejen mluvit, ale I přemýšlet.

Roky mi protékají pod rukama a je těžké udržet nad nimi kontrolu. Stalo se to, čeho jsem se od patnácti obával; že na některé věci prostě už v tomhle životě nebude čas. Propásnul jsem to okno příležitosti. Propil, promrhal, proflákal. Zkušenosti, řekl by někdo. Možná, nevím. Kdo snad ví?

Dívám se sám sobě do očí a na chvíli mám strach. Jako bych se díval na někoho jiného. Pozorně se prohlížím. Velká tetování na rukou a na břiše. Jizvy. Ty mě provází životem. Jizvy na kůži I na duši. Lhal jsem, podrážel, podváděl. Nevážil si ničeho, nejméně svého života. Jizvy mi zůstaly, asi pro připomenutí. Ty nejhlubší ale nejsou na kůži vidět.

Dělám pohyby a s napětím čekám, jestli je člověk v zrcadle bude opětovat. Kouká se z druhé strany dost nedůvěřivě. Nepoznávám ho. Kde je ten člověk, co trávil většinu času s dávno zesnulými francouzskými básníky. Ten člověk, co si nechal vytetovat jejich odkaz, aby nikdy nezapomenul, že nechce žít jako další z mnoha nespokojených lidí. Kdy se ze mě stal kariérista? Kdy jsem přestal věřit, že vlastní hrdost je důležitější než cokoliv na světě? Někteří lidé žijí, jako by měli druhý pokus, začínám být jako oni? Už mám jen týden dovolené. Na střední škole jsem vyhrál soutěž v anglické olympiádě když jsem opilý učitelům v porotě citoval Jima Morrisona a argumentoval, že žít po třicítce je proti přírodě. Kam se poděly všechny ty sny, naděje a vášeň?

Nic jsem nepochopil. Operované srdce mi bije pod hrudí a s každým úderem oddaluje to, co jednou přijít musí. Dívám se sám sobě do očí a vidím můj život jak se předemnou zpětně odvýjí. Všechny důležité momenty, ale I ty nedůležité, které dostaly váhu až po letech. Otupěl jsem, přizpůsobil se. Každou složenku pokorně přijímám jako ránu bičem staroegyptských otrokářů. Otupil jsem svůj dar. Vyměnil ho za pár kořalek a kurtizánu na klíně. Zmírnit bolest života, všechno ostatní, opilá němohra – napsal Ginsberg.

Třeba tam ještě někde je. Zatnu svaly a pozoruji změnu. Kůže se propne a zpevní. Krev proudí tlustými žilami a srdce začne bít o něco silněji. Trochu to bolí, ale je to ta bolest, která Vás drží naživu. Ještě pořád žiji, ještě pořád je čas. A ještě pořád si nechávám v profesním životopisu větu, že mým cílem je přeplout sedm moří.

Autor: Petr Holoubek | pondělí 20.4.2015 15:35 | karma článku: 10,75 | přečteno: 551x
  • Další články autora

Petr Holoubek

Jak se (ne)nechat pojistit u T-Mobile

Tento "článek" vznikl hlavně jako výsledek rozhořčení nad jednání korporace s jednotlivcem. Nehledejte v něm žádné literární kvality.

26.5.2016 v 14:17 | Karma: 29,21 | Přečteno: 3191x | Diskuse| Společnost

Petr Holoubek

500 slov - Přeludy

"A pak jsem pět let nenapsal vůbec nic." řekl Jiří Hlásek, známý jako Krchovský, na jednom z jeho autorských čtení.

16.5.2016 v 14:05 | Karma: 11,84 | Přečteno: 433x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Kafíčka a dorty

Zabředl jsem. Nevím, jestli je to dobře nebo špatně, ale můj život dostal řád a pravidla. Pohybuju se nikoliv z kontinentu na kontinent ale z periferie do centra a zase zpátky, pevně podle pracovní doby.

7.1.2016 v 15:50 | Karma: 11,83 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - Ztracený ráj

K většině kostelů v podhůří, odkud pocházím, vedou schody. Staré, kamenné schody, široké a ne moc vysoké, aby po nich nebylo těžké vystoupat – k bohu.

3.1.2016 v 12:42 | Karma: 10,03 | Přečteno: 350x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Bůh není

S touhle jednoduchou myšlenkou trávím páteční večer. Je asi deset hodin, před dvěma hodinami jsem přivezl dědu z hospody a zbytek rodiny si ještě užívá života. I za mě.

7.12.2015 v 12:33 | Karma: 11,51 | Přečteno: 664x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 974x
Jsem nikdo. Stejně jako vy.Pokud chcete dostávat upozornění na nové články, přidejte si moji stránku na Váš facebook.
https://www.facebook.com/500slov

Seznam rubrik