500 Slov - Ztráty a nálezy

Sedmá kreditka za čtyři roky. Procházím internetové bankovnictví, blokuji kartu a volám na helpdesk dřív, než zavolají oni mě. Už ten proces znám, mohl bych tam pracovat. Odpovídám na otázky ještě dřív, než je unavená operátorka na druhé straně bezdrátového hovoru stihne položit. Jsem jeden z těch lidí, co dokážou ztratit všechno všude. Jak vždycky říkala moje máma, je to protože si ničeho nevážím. Nejspíš má pravdu, jako ve všem. Ztratil jsem toho v životě už hodně. Naposledy v pátek mojí sedmou kreditní kartu.

Beru ztrátu jako součást života. Pokud si něčeho dostatečně nevážíte, pak to dřív nebo později ztratíte, protože snadno sklouznete k pocitu, že je to lehce nahraditelné. Ne všechno se ale dá pořídit tak snadno jako nová kreditní karta.

 

Ztratil jsem toho v životě už hodně.

 

Nespočet materiálních věcí, na které vydělali moji rodiče, a nikoliv já. Iluze. Nejprve o dospělých, pak o ženách, poté o sobě a nakonec o světě. Ambice, když jsem přišel z maloměsta do Prahy a uvědomil si, že nejsem o pět let napřed, ale o deset let pozadu. Ztratil jsem zábrany, když jsem četl Jacka Londona a když jsem pak jako Jack London cestoval. I když Jack London v životě vůbec necestoval a všechno si vymyslel. To patří k těm iluzím.

 

Ztratil jsem přesvědčení, že se budu živit psaním – to když jsem zjistil, že co píšu nemá komerční potenciál a tudíž nejspíš ani žádnou užitnou hodnotu. Ztratil jsem chuť mít užitnou hodnotu, protože než se s někým poměřovat, to radši už nikdy nic nenapíšu. Ale jak jsem si včera přečetl Saudkovu myšlenku, autor je hovado, neví, co je dobré pro lidi, jen co je dobré pro něj. S čímž souhlasím.

 

Začal jsem s některými lidmi souhlasit, nikoliv jen o všem pochybovat. V aktuálním Respektu je skvělý sloupek od Jana Trachty o Islámském státu. Chtěl jsem ho sem přepsat – proč zahlcovat svět dalším kvantem textu, když stejně už nikdo nečte? Ztratil jsem ale i ten časopis.

Sliby se ztrácejí jako všechno ostatní. Ztratil se ten, který jsem dal sedmadvacetileté korejce ze San Francisca. Počítá se to, i když jste ho v době vyřčení mysleli vážně? Asi ne. Ztratil jsem jich daleko víc, ale budu si na ně dávat pozor, protože na rozdíl od kreditních karet, ne vždy dostanete šanci udělat další.

 

Ztratil jsem strach ze smrti a naučil se ho vnímat jako součást života. To jsem napsal špatně, neupřímně. Už bez něj nedokážu žít. V řecké mytologie je smrt zosobněna jako Thanatos. V mužském rodě. Ivan Diviš, skvělý český mrtvý básník, měl za to, že smrt je spíše žena, a tak jí ve svém životním díle přejmenoval – Tanathea. Žiju s mojí smrtí bok po boku, jako s mojí družkou, svojí ženou a už si bez ní život ani nedokážu představit. Nejlépe mi je, když jsem jí nejblíž – protože ač řikáme cokoliv, nikdo by nedokázal žít uplně sám.

 

Ztratil jsem už i pár lidí a do budoucna ztrát v tomto ohledu očekávám daleko víc. Připravuji se na ně, ale dá se něco takového vůbec připravit? Strach o druhé překoná strach o sebe samého – úžasné. Věřím, že každý má svůj úděl a já očividně ještě nesplnil můj, jinak bych tu už dávno nebyl. Až jednou přijde i moje chvíle, musím tomu, co nademnou bdí, pořádně potřást rukou a poděkovat za dobře odvedenou práci. Je to ale i trochu smutné – proč zrovna úděl mého kamaráda bylo narazit autem ve stopadesáti do stromu? Nemohl to vzít někdo jiný? Byl to dobrý člověk, nevím, čím si tohle zasloužil, musím si to napsat a jednou se na to někoho zeptat.

 

Taky mi přijde, že pomalu ztrácím rozum. No podívejte..

 

Autor: Petr Holoubek | pondělí 12.1.2015 21:27 | karma článku: 11,22 | přečteno: 672x
  • Další články autora

Petr Holoubek

Jak se (ne)nechat pojistit u T-Mobile

Tento "článek" vznikl hlavně jako výsledek rozhořčení nad jednání korporace s jednotlivcem. Nehledejte v něm žádné literární kvality.

26.5.2016 v 14:17 | Karma: 29,21 | Přečteno: 3191x | Diskuse| Společnost

Petr Holoubek

500 slov - Přeludy

"A pak jsem pět let nenapsal vůbec nic." řekl Jiří Hlásek, známý jako Krchovský, na jednom z jeho autorských čtení.

16.5.2016 v 14:05 | Karma: 11,84 | Přečteno: 433x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Kafíčka a dorty

Zabředl jsem. Nevím, jestli je to dobře nebo špatně, ale můj život dostal řád a pravidla. Pohybuju se nikoliv z kontinentu na kontinent ale z periferie do centra a zase zpátky, pevně podle pracovní doby.

7.1.2016 v 15:50 | Karma: 11,83 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - Ztracený ráj

K většině kostelů v podhůří, odkud pocházím, vedou schody. Staré, kamenné schody, široké a ne moc vysoké, aby po nich nebylo těžké vystoupat – k bohu.

3.1.2016 v 12:42 | Karma: 10,03 | Přečteno: 350x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Bůh není

S touhle jednoduchou myšlenkou trávím páteční večer. Je asi deset hodin, před dvěma hodinami jsem přivezl dědu z hospody a zbytek rodiny si ještě užívá života. I za mě.

7.12.2015 v 12:33 | Karma: 11,51 | Přečteno: 664x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:25

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 974x
Jsem nikdo. Stejně jako vy.Pokud chcete dostávat upozornění na nové články, přidejte si moji stránku na Váš facebook.
https://www.facebook.com/500slov

Seznam rubrik