Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

500 Slov - Kdo s koho

Čím dál víc získávám pocit, že jsem usnul někdy před deseti lety a od tý doby se akorát snažím chytit za rukáv události plynoucí okolo. Každej den, když usínám, jako by se uzavřela jedna kapitola, ale hned co přijde první světlo, začne se odvíjet další. Nekonečnej boj o přežití.

Už si ani nevzpomínám, kdy jsem měl věci pod kontrolou. Přijdu si jako hasič, co bojuje s ohněm, na který ví, že nestačí, ale i tak toho chce zachránit co nejvíc. Každý den vím, že nemůžu vyhrát, ale vzdát se člověk prostě nemůže. Je potřeba bojovat dál.

Svět je dobře zařízený místo. Dává Vám tak akorát pocitu štěstí, abyste neztratili naději, ale dokáže Vás v tom vykoupat, abyste si toho dokázali vážit. Když už se Vám zdá, že nemůže bejt hůř a brokovnice se jeví jako nejrozumnější řešení, hodí Vám do cesty něco, díky čemuž na chvíli získáte iluzi kontroly. Iluzi toho, že všechno nakonec dobře dopadne. Ukolébáni pocitem svrchovanosti ale – protože tady neplatí, že člověk se učí ze svých chyb – nikdy nevidíte levý hák, co Vám ten nahoře už dlouho chystal. Vždycky přijde. Zaručeně.

Nepřerušitelná sinusoida, nahoru dolů, jako na horský dráze. Probudit se, udělat ze sebe v koupelně někoho, na koho ostatní nezavolají veřejnou bezpečnost a potom do zaměstnání. Většinu dne se snažit dělat věci, o kterých nemáme nejmenší tušení, jestli jsou správně, a pak domů. Nadechnout se a znova. Občas je to těžší, občas si u toho odpočinete, ale nikdy nevyhrajete. Vždycky budete ten vzadu, kdo skrčenej hledá brzdu, která neexistuje.

Jdu po městě a už ani nevím, kam vlastně. Přijdu si tady cizí, jako by mě sem někdo hodil a neřekl mi, co po mě chce. A tak stojím, tady uprostřed všeho, a čekám, až se něco stane. Až to začne všechno dávat smysl. Dělám, co pokládám v danou chvíli za nejrozumnější a křížím prsty za zády. Bojím se přejít ulici, lidi okolo mi přijdou jako jiný druh. Nelíbí se mi, nejradši bych se někam zavřel a tiše pozoroval. Cizí jazyky, cizí obličeje. Ze zamyšlení mě vytrhne troubící tramvaj.

Něco vyprávím a těžko mi to dává smysl. Mluvím o věcech, které jsem se musel naučit, tíhou okolností. Rychle, jako všechno v dnešní době. Všechno musí být rychle. Zrovna čtu Steinbecka, „Travels with Charley“. Píše výborně, ale nejvíc mě překvapilo, jak se mění vše okolo nás – jen my ne. Lidé zustávají pořád stejní, jenže věci okolo nás ne, vše jde dopředu takovým tempem, že si na to ani nestihneme udělat názor. Trefně poznamenal, že pravěcí lidé měli deset tisíc let zvyknout si na oheň v jeskyni, ale co my?

Myslím si, že ho chápu. Jedu městem a všechno mě děsí, všechen ten pohyb a směr. Jak člověk skoro cítí ve vzduchu nezastavující pokrok. Mám strach, ale je to jiný druh strachu. Ne ten samý, jako v kleci s tygrem nebo být sám uprostřed divočiny. Tam je jasně dané, co musíte udělat, abyste přežili. Tady ne. Tohle je strach z věcí, které jsme na sebe sami přivodili. Strach z toho, že se snažíte dohonit něco, co ani nevíte, co je.

Autor: Petr Holoubek | pondělí 5.1.2015 8:17 | karma článku: 7,74 | přečteno: 411x
  • Další články autora

Petr Holoubek

Jak se (ne)nechat pojistit u T-Mobile

Tento "článek" vznikl hlavně jako výsledek rozhořčení nad jednání korporace s jednotlivcem. Nehledejte v něm žádné literární kvality.

26.5.2016 v 14:17 | Karma: 29,21 | Přečteno: 3191x | Diskuse| Společnost

Petr Holoubek

500 slov - Přeludy

"A pak jsem pět let nenapsal vůbec nic." řekl Jiří Hlásek, známý jako Krchovský, na jednom z jeho autorských čtení.

16.5.2016 v 14:05 | Karma: 11,84 | Přečteno: 433x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Kafíčka a dorty

Zabředl jsem. Nevím, jestli je to dobře nebo špatně, ale můj život dostal řád a pravidla. Pohybuju se nikoliv z kontinentu na kontinent ale z periferie do centra a zase zpátky, pevně podle pracovní doby.

7.1.2016 v 15:50 | Karma: 11,83 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - Ztracený ráj

K většině kostelů v podhůří, odkud pocházím, vedou schody. Staré, kamenné schody, široké a ne moc vysoké, aby po nich nebylo těžké vystoupat – k bohu.

3.1.2016 v 12:42 | Karma: 10,03 | Přečteno: 350x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Bůh není

S touhle jednoduchou myšlenkou trávím páteční večer. Je asi deset hodin, před dvěma hodinami jsem přivezl dědu z hospody a zbytek rodiny si ještě užívá života. I za mě.

7.12.2015 v 12:33 | Karma: 11,51 | Přečteno: 664x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - Bruneta odnaproti

"Mám jí oslovit nebo ne?", říkám si. Vím, že je to filmové teď nebo nikdy. Žádná další šance už nebude.

1.11.2015 v 19:07 | Karma: 13,28 | Přečteno: 596x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

500 Slov - Obyčejné šílenství

Jsme ve standardní letové výšce, přibližně deset tisíc kilometrů ve vzduchu. Z malého obdélníkového okna je vidět pouze modrá obloha a hory hluboko pod trupem letadla.

27.10.2015 v 18:07 | Karma: 7,01 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - Nemocný Bukowski

Žijete si svou skromnou divadelní hru s nejasným koncem, řešíte tradiční trikoloru problémů - práce, rodina, vztahy (popřípadně světový mír) - a najednou Vám někdo oznámí, že už nikdy nic nebude jako dřív.

27.8.2015 v 11:55 | Karma: 9,37 | Přečteno: 350x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - Korejka, starej Ford a Americký hranice

Nemám holku, jen zpáteční let za dva měsíce, čtyřicet tisíc na účtu, pár ideálů a nedostatek zodpovědnosti. Prakticky nikdo neví, kde jsem. Smartphone nemám, stejně jako pojištění na auto či svoji osobu.

29.7.2015 v 19:00 | Karma: 8,70 | Přečteno: 347x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

Kluk potkal holku

Probudil jsem se a otočil se na záda. Oči mě pálily z předešlé protancované noci, ale zaznamenal jsem černou šmouhu na levé ruce. Zaostřil jsem, usmál se a vše se mi najednou vybavilo.

5.5.2015 v 16:59 | Karma: 16,48 | Přečteno: 1186x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

Něco začíná, něco končí

Snih zmizel rychleji než si na něj lidé stihli začít stěžovat a než se nadějeme naděje, bude pryč i jaro. Čas běží, dopředu, nikoliv zpět, ale pořád tak nějak dokola. Listy narostou, zbarví se, uschnou a opadají, jen aby na nový rok zase narostly. Budeme chvíli chodit na koupaliště a nakupovat zlevněné oblečení na zimu, která dorazí ve chvíli, kdy se lidem přejí nesnesitelná vedra. Vše v přírodě obíhá v dokonalém kruhu obrození a zániku, ale proč to vůbec nedává smysl?

4.5.2015 v 15:13 | Karma: 10,86 | Přečteno: 401x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Fucking Poseidón!

“Fucking Poseidón!”, zhodnotí situaci Pascual a běhá z přídi na záď. Bez trička a ve lněných kalhotách vyhrnutých pod kolena vypadá tmavý Ital jak z Verneových románů. Křikne na mě, ať podržím kormidlo a bleskově skasá hlavní plachtu i kosatku. Vítr je nebezpečně propíná a lanoví zlověstně praská, div že nevytrhne kus paluby Plachetnice drtí rozbouřené moře a řítí se směrem, který určujeme jen z malé části. Strach ze smrti utopením je na místě. Dávám si pozor na ráhno, protože dostat po zádech a spadnout do vody, jako dnes ráno, by mohla být poslední věc co v tomto životě udělám. Kam až oko dohlédne není vidět nic jiného, než burácející moře a tmavou oblohu. Na myšlenky není čas, hlavní roli hrají reflexy a svalová paměť, kterou nemám. Loď mě neposlouchá. Stěžeň se kymácí ze strany na stranu, s každým zhoupnutím nabere paluba trochu vody a Paky se zubí od ucha k uchu.

27.4.2015 v 8:40 | Karma: 9,99 | Přečteno: 466x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

Narozeniny

Už je to zase tady. Každý rok, neomylně a nekompromisně, jako výběrčí daní. Jen nechce peníze, ale Váš život. Kousek po kousku si ho odštěpuje zatímco zvony vyzvání na Vaši smutnou počest. Vrána krákorá svojí temnou melodii a připomíná, co sami moc dobře víte. Narozeniny. Zase prišly dřív než měly a rok od roku jsou o něco těžší.

20.4.2015 v 15:35 | Karma: 10,75 | Přečteno: 551x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

500 Slov - Že tady jsou všichni svobodný

Oprýskaný zdi. Špinavý podtácky a ubrusy s černýma skrvnama. Do posledního šluku vykouřený cigára v popelníku a nelidskej smích z vedlejší místnosti. Mám to tady rád.

12.3.2015 v 13:36 | Karma: 17,20 | Přečteno: 682x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

500 slov - Jmenovala se Sarah Norris

Jmenovala se Sarah Norris. Vysoká, třiadvacetiletá studentka university St. Andrews ve Skotsku, kde studoval třeba princ Harry. Měla dlouhý hnědý vlasy a ten zvláštní záblesk v očích, kterýmu je lepší se vyhnout.

1.3.2015 v 12:00 | Karma: 10,92 | Přečteno: 710x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 slov - My, co se nebojíme..

Nemám nic co bych komu nabídnul, než svoje vlastní zmatení. Něco podobnýho kdysi napsal Kerouac. A já už mám dlouho pocit, že mu rozumim.

24.2.2015 v 21:51 | Karma: 10,37 | Přečteno: 497x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

Příběhy

Mám rád příběhy. Rád je poslouchám a čtu. I proto chovám upřímný odpor k obchodnímu domu Ikea. Lidé se v poslední době upínají k ceně jako hlavnímu ukazateli hodnoty. Dobrý příběh ale může hodnotu věci naprosto změnit, i kdyby jenom pro Vás.

8.2.2015 v 14:53 | Karma: 9,15 | Přečteno: 385x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 Slov - Alkohol a karty

Karty. Pokreslené listy papíru s motivy neměnicími se po staletí. Zakázali je už ve čtrnáctém století a věděli proč. V naší postmoderní době mě baví jednouchý věci, na který je možný si šáhnout. Věci, na který se nestojej fronty v obchodech a který nemaj ve znaku moderní tvar.

19.1.2015 v 21:36 | Karma: 6,95 | Přečteno: 404x | Diskuse| Ostatní

Petr Holoubek

500 Slov - Ztráty a nálezy

Sedmá kreditka za čtyři roky. Procházím internetové bankovnictví, blokuji kartu a volám na helpdesk dřív, než zavolají oni mě. Už ten proces znám, mohl bych tam pracovat. Odpovídám na otázky ještě dřív, než je unavená operátorka na druhé straně bezdrátového hovoru stihne položit. Jsem jeden z těch lidí, co dokážou ztratit všechno všude. Jak vždycky říkala moje máma, je to protože si ničeho nevážím. Nejspíš má pravdu, jako ve všem. Ztratil jsem toho v životě už hodně. Naposledy v pátek mojí sedmou kreditní kartu.

12.1.2015 v 21:27 | Karma: 11,22 | Přečteno: 672x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Holoubek

500 Slov - Rodina

Mám to před očima jako by to bylo včera a ne více jak dekádu nazpět časem. Děda seděl v dřevěném křesle podloženém teplou dekou. Měl silné šedé vlasy, vždy pečlivě upravené podle módy dob minulých, štíhlý obličej a oblékal se slusně. Za první světové války sloužil u pluku Dragounů, protože mu patřilo hospodářství a choval koně. Znal jsem ho jen jako dítě, v paměti mi po něm zůstal vlídný úsměv a dvacetikoruna, kterou mi vždycky dal, když jsem ho přišel navštívit. Umřel, když mi bylo 7.

27.12.2014 v 17:21 | Karma: 15,23 | Přečteno: 649x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 974x
Jsem nikdo. Stejně jako vy.Pokud chcete dostávat upozornění na nové články, přidejte si moji stránku na Váš facebook.
https://www.facebook.com/500slov

Seznam rubrik